خبر رسانی در مواقع بحرانی نیازمند زیرساختهای از پیش تعریف شده است
به گزارش باشگاه خبری عطنا به نقل از ایرنا، محمد مهدی فرقانی در گفت وگو با این خبرگزاری با اشاره به زلزله اخیر استان کرمانشاه، به انواع خبرنگاری در مواقع گوناگون اشاره کرد و افزود: در شرایط عادی کشور، خبرنگاران طبق برنامه از پیش تعیین شده و مطابق اصول کاری و حرفهای خود به پوشش مراسم و انواع رویدادهای خبری میپردازند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه در زمان بحران و وقوع آنها وظایف خبرنگاران چیست و چه باید کرد؟
وی با بیان اینکه ایران در منطقهای مملو بحرانهای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، گردو غبار تا دیگر بحرانهای سیاسی و اجتماعی در سطح ملی و فرامنطقهای قرار گرفته، گفت: به هر جهت خبرنگاری و اطلاع رسانی در اینگونه مواقع متفاوت با شرایط عادی بوده و نیازمند زیرساختهای از پیش تعیین شده است.
این مدرس علوم ارتباطات و روزنامهنگاری، مهمترین زیرساختهای این نوع خبرنگاری را آموزش، آمادهسازی، تشکیل و معرفی تیمهای خبری و تصویری، حضور در کلاسهای مختلف تئوری و عملی و دیگر موارد مشابه عنوان کرد که باید همواره با همکاری و هماهنگی ستاد مدیریت بحران کشور پیش از وقوع هرگونه حادثهای آمادهسازی صورت گیرد تا در کنار دیگر نیروهای امدادی، خبرنگاران بحران نیز وارد میدان عمل برای آگاهی بخشی به افکار عمومی بصورت لحظه به لحظه شوند.
فرقانی خاطرنشان کرد: درصورتی که تیمهای خبری از پیش تعیین، معرفی شوند بطور یقین مردم نیز در مواقع بحران برای دست یافتن به حقایق و اطلاعات درست دچار سردرگمی و ناباوری نخواهند شد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در عین حال به شیوه اطلاع رسانی زلزله در استان کرمانشاه با زلزلههای سالهای اخیر مانند بم، کرمان، رودبار و منجیل اشاره کرد و گفت: تفاوت مهم در این بود که اطلاع رسانی به شیوههای مختلف اعم از اینکه مردم به عنوان شهروند خبرنگار هرکدام با گوشی موبایل، امدادگران، اهالی، کمک رسانان انجام گرفت که میتوان گفت هرکدام با نیتی مطالب و اخبار را ارسال کردند.
به گفته وی، آنچه عمق این فاجعه را بیشتر میکند اینکه برخی افراد و رسانهها با نیت منفی و به قصد تفتیش افکار عمومی، برخی خبرها، آمار و تصاویر را غیر واقعی منتشر می کنند که کار این عده خاص معمولا کار دولت و ستاد مدیریت بحران را مشکل و دشوارتر خواهد کرد زیرا امدادگران وقت و زمان کافی برای پاسخگویی و تکذیب اینگونه خبرها ندارند و باید تمام توان و ظرفیت خود را صرف نجات و اسکان آسیب دیدگان کنند.
فرقانی همچنین اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران کشور از دو جنبه در مواقع بحرانی وارد عمل میشود، اول رسیدگی به آسیب دیدگان و اینکه اجازه ندهد مصیبت از دست دادن عزیزان خانوادهها با برخی شایعه پراکنیها و دروغ پردازیها مضاعف شود و دوم اینکه اطلاعات دقیق، درست و کامل و به موقع در اسرع وقت به همگان برسد و با این کار امکان انتشار شایعات و ارائه آمار دروغ را به حداقل برساند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به مسئولان و بویژه ستاد مدیریت بحران کشور پیشنهاد کرد تا تدابیری را قبل از وقوع بحرانها در دستور کار قرار دهند تا اخبار و اطلاعات از هر نوع بحرانی فقط از یک کانال رسمی به استحضار مردم برسد و با این کار سیل شایعات در اینگونه مواقع را به حداقل برساند.
به گفته این مدرس دانشگاه، ستاد مدیریت بحران کشور در این برهه حساس که بروز و ظهور تکنولوژیهای نوین ارتباطاتی و به ویژه شبکههای اجتماعی و کانالهای تلگرامی را شاهد هستیم باید فضایی را ایجاد کند که مردم اعتماد کامل به اخبار دریافتی و منتشره این ستاد داشته باشند و نیاز نباشد مردم برای دریافت اخبار به سایتها و کانالهای غیر رجوع کنند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: همچنین دولت باید با تشکل تیم اطلاع رسانی بحران در جلب اعتماد آحاد مردم و اطمینان بخشی به افکار عمومی گام برداشته و از پخش اخبار نادرست و مغرضانه در فضای مجازی و دست به دست شدن آن جلوگیری کند.
فرقانی تصریح کرد: اطلاع رسانی در شرایط بحران فقط نباید مختص به چند اطلاعیه باشد بلکه نحوه صحیح انتشار و اطلاع رسانی اخبار و جلب اعتماد مخاطبان دور از محل وقوع حادثه و بحران مهم است که باید نقش هدایتگری ستاد مدیریت بحران کشور پررنگتر شود.
این مدرس علوم ارتباطات گفت: باید به آموزش افراد و تشکیل تیم های خبری و اطلاع رسانی در مواقع بحران نیز توجه کرد و آماده سازی و مهیا کردن خبرنگاران، تصویربرداران و دیگر عوامل خبری را مد نظر داشت.
نظر شما :