ارتباط با صنعت

ارتباط با صنعت

ارتباط با صنعت؛ در راستای تسهیل و ارتقاء ارتباط دانشگاهیان با صنعت و جامعه آن هم به منظور نیل به خودکفایی، رفع نیازهای صنعت و جامعه و افزایش توانمندی های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان که در جهت نیازهای جامعه گام بر میدارد، شکل گرفته است.

بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری قطعاً می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد. معمولاً در راستای این تعامل وظیفه عمده دانشگاهها عبارت است از :

1- آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده سازی آنان برای حضور در بازار کار حرفه ای.

2- شناخت و برطرف نمودن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگاه­داشتن آن.

همچنین از سوی دیگر، بخش صنعت هم وظایفی دارد که مشتمل بر چند بخش است:

1- نتایجی را که به کمک تحقیقات از حوزه فناوری به دست آمده در عملیات تولید محصول خود دخالت دهد.
2- فراهم آوردن بازار کار و اشتغال زایی مفید برای جوانان و افرادی که آموزشهای مرتبط را در دانشگاه ها گذرانده اند.

ماموریت

1- ارتقاء دستاوردهای علمی و فناوری و ارتباط با صنایع و همچنین جامعه و به منظور نیل به خودکفایی.

2- تقویت و بارور نمودن بنیه علمی و دانش در زمینه نیازهای صنعت و جامعه.

اهداف

1- استفاده از توانایی ها و پتانسیل دانشگاه برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری صنعت و جامعه و ارائه خدمات مشاوره ای به دستگاه های اجرایی و صنایع کشور.

2- ایجاد زمینه های لازم جهت تولید و رشد علم و فناوری مورد نیاز کشور با انجام پژوهش های تقاضامحور، مشتری گرا و اثربخش در جامعه و صنعت با در نظرگیری اهداف ملی.

3- ارتقاء کمی و کیفی ارتباط دانشگاه با مراکز اقتصادی و صنایع در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی.

4- قانونمند نمودن نحوه ارتباط دانشگاهیان با مراکز خارج از دانشگاه.

راهبردها

1- ترویج و تسهیل ارتباط بین اساتید و دانشجویان با صنایع و سازمان‌ها.

2- ایجاد مشوق‌هایی در جهت ترغیب دانشگاهیان به همکاری با صنایع و سازمانها.

3- معرفی توانمندی ها و پتانسیل‌های دانشگاه با صنایع و سازمان‌ها در مرتفع نمودن مشکلات آنها.

4- حضور فعال در نمایشگاه های تحقیقاتی با هدف ارائه طرح های تحقیقاتی منتخب دانشگاه.

5- برگزاری نشست­های مشترک بین اعضا هیئت علمی و مدیران صنایع، مسئولین سازمان­ها و هیاًت مدیره های شهرک­ های صنعتی و کشاورزی.

6- برقراری ارتباط مؤثر با صنایع برای جذب پروژه­ های صنعتی، ارتقای کارآموزی و کمک به اجرای قانون و استفاده حداکثر از توان فنی و مهندسی و لایحه خرید دانش فنی.

7- ایجاد تسهیلات در امر بهره­ گیری مراکز صنعتی از امکانات دانشگاه و بالعکس.

لذا دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تدابیر مدیریتی وقت در سال  1401 با عنایت به لزوم هرچه بیشتر و بهتر این مهم، با امضای چند تفاهم نامه مشترک با وزارت خانه ها و سازمان های عظیم کشور به رسالت خود در این راستا گام مؤثری برداشته است که در ذیل بدان ها اشاره خواهد شد.

  • امضای تفاهم نامه مشترک با سندیکای برق ایران در جهت بهره مندی از برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و نیز تشکیل دوره های مورد نیاز ایشان
  • امضای تفاهم نامه مشترک با وزارت صمت در راستای گذراندن دوره های کارآموزی دانشجویان و معرفی ایشان به شرکت های وابسته از سوی وزارتخانه متبوع

کلید واژه ها: تفاهم نامه برگزاری دوره آموزشی کوتاه شرکت تفاهم نامه مدت