در نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات صورت گرفت؛

رونمایی از سایت آموزش مجازی علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی

۰۳ تیر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۷۷۱
تعداد بازدید:۸۱۸
در حاشیه نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات از سایت آموزش مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه رو نمایی شد.
رونمایی از سایت آموزش مجازی علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش باشگاه خبری عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.

مرتضی فاضلی مقدم، مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در مراسم رونمایی از سایت آموزش مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی که در حاشیه این نشست برگزار شد اظهار کرد: ما با تشخیص یک اولویت جدی برای کشور در تحول دو حوزه مرکز اموزش مجازی دانشگاهیان در نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه تأسیس کردیم و هدف ما ابن است که از ظرفیت‌های استادان همانند گذشته بهره‌مند شویم.

فاضلی با بیان اینکه نهاد رهبری به پیروی از توصیه‌های مقام معظم رهبری استادان دانشگاه را جزو قشرهای تصمیم‌ساز در نظام می‌داند، گفت: تعداد ۳۸۱ هزار ۵۳۶ نفر استاد، دانشجو و برخی از کارکنان‌دانشگاه‌ها در طول کمتر از سه سال از تأسیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند پیش‌بینی ما این است که در مدت کوتاهی این رقم به ۵۰۰ هزار نفر و سپس به یک میلیون نفر برسد.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: ما به دو ضرورت رشد فناوری ارتباطات و اطلاعات و رشد سرعت تولید علم دانش در ایجاد این مرکز توجه‌داشتیم و در سطح دنیا چنین سایتی با این ویژگی‌ها و مأموریت‌ها یا خیلی اندک است یا منحصر به فرد است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از نظریه‌های آموزش یادگیری متحول شده است، تصریح کرد: الان نظریه‌ ارتباط‌گرایی در حوزه آموزش و یادگیری شکل گرفته که یادگیری را در شبکه‌ها تلقی می‌کند و باید توجه کنیم که شبکه‌ای شدن ارتباطات تنها در حوزه ارتباطات تأثیر ندارد بلکه به حوزه‌های چون اقتصاد، دانش و فناوری هم کشیده شده است و امروز در حوزه آموزش، یادگیری طولی تا حدودی منسوخ شده و یادگیری موازی تشکیل می‌شود.

فاضلی افزود: استاد و دانشجو وارد یک فضای جدید در تعاملات می‌شوند و با شکل‌گیری اینترنت ابری، ابر اطلاعاتی و ارتباطی کلاس‌های فیزیکی به این فضا منتقل می‌شود که ظرفیت‌های تعاملی و آموزشی یادگیری چندین برابر فضای حضور است.

وی با اشاره به اینکه الگوهای ما در این آموزش مجازی اغلب بین‌المللی است، بیان کرد: ما اصلی‌ترین عامل رشد را نگاه فرصت‌محور به فضای مجازی می‌دانیم که همان نگاه رهبری و مدیریت کشور است. برخلاف خیلی از کشورها در سطح و مقیاس ایران، ما جزو فرصت‌محورترین کشورها در مدیریت کشور به فضای مجازی هستیم.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان آسیب‌های فضای مجازی را بخش کوچکی از واقعیت این فضا توصیف کرد و گفت: ما در افزایش سرعت اینترنت و پهانی باند و قرار دادن در اختیار قشرهای مختلف مردم، خصوصا جامعه دانشگاهی و شبکه تولید علم تردیدی نکردیم و خوشبختانه از این نگاه هم نتایج خوبی حاصل شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه برخی از استادان آمدند و این سایت را رشد دادند، اظهار کرد: تلقی ما این بود که یک استاد که تمام وقت خود را صرف تخصص‌اش کرده اگر امروز بخواهد در حوزه‌ای مانند تجوید قرآن در کارگاه یا کلاس شرکت کند، این امکان برای او فراهم نیست اما در این سایت درسی مانند تجوید قرآن را بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ استاد دانشگاه در این سایت گذرانده‌اند چون کاملا با اقتضائات روز تناسب داشته است؛ یک درس در کلاس قوی بود و استادان با توجه به وقت خود می‎توانستند این دوره را بگذرانند. البته در این دوره بیش از ۹ هزار نفر دانشجو و کارمند هم شرکت داشتند.

فاضلی با بیان اینکه اغلب درس‌های ما بالای ۵ هزار نفر و تعداد قابل توجهی از درس‌ها حدود ۱۰ هزار نفر دانشجو دارد که این در فضای فیزیکی امکان‌پذیر نیست، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که تک تک درس‌های دانشگاهی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند همانطور که در خارج از کشور این اتفاق افتاده است، مطالعات ما نشان داد در دانشگاه آریزونا که با ۷۰ هزار نفر بزرگترین دانشگاه دولتی آمریکا است همین سیستم داده بزرگ ((Big Data استفاده شده است و باعث کاهش ۵۷ درصدی ترک تحصیل در ترم اول شده است.

وی اضافه کرد: مطالعات ما نشان داد که نزدیک ۳۸ درصد آموزش دانشگاه‌ها از طریق فضای مجازی است اما در کشور ما تقلید نادرستی از این موضوع شده است، به این صورت که برداشت مدیران آموزش عالی  و دانشگاه‌های این بوده که هر جا برگزاری کلاس در فضای حضور فراهم است نیازی به فضای مجازی نیست و هر جایی که ظرفیت نداشتیم رشته‌هایی را در فضای مجازی دایر کردیم، در حالی در دنیا چنین الگویی وجود ندارد و آموزش‌های مجازی و حضوری قرینه هم هستند.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با بیان اینکه پیشروترین دانشگاه‌های کشور که الگوی جهانی آموزش مجازی را پیاده‌ کردند دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران هم‌اکنون ۲۷ درصد آموزش‌های خود را به صورت مجازی ارائه می‌دهد. نهاد رهبری دانشگاه علامه هم در خواست راه‌اندازی آموزش مجازی را در قطب علوم انسانی داشت که ما از این درخواست استقبال کردیم و امکاناتی را در اختیار نهاد رهبری دانشگاه قرار دادیم.


نظر شما :