بیات در نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات:

هنر و رسانه در تحول علوم انسانی نقش مهمی دارند

۰۳ تیر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۷۶۸
تعداد بازدید:۶۶۶
استاد ارتباطات دانشگاه علامه در نشست بررسی تحول علوم انسانی اظهار کرد: دانشکده علوم ارتباطات به عنوان دانشکده‌ای که هم در عرصه علوم انسانی فعالیت می‌کند و هم به ساز و کار رسانه‌ای آگاه است می‌تواند متولی این تحول باشند.
هنر و رسانه در تحول علوم انسانی نقش مهمی دارند

به گزارش باشگاه خبری عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.

در بخشی از این نشست، قدسی بیات، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه پیشرفت علوم انسانی غرب در پیامد نگاه لیبرالی رخ داد، گفت: تاریخ اندیشه‌ورزی انسان غربی نشان می‌دهد در این راه از دو فاکتور پیش‌رونده دانشگاه و رسانه استفاده کرد. بزرگان هنر معتقدند اگر رسانه‌ها در اختیار امریکا و کشورهای غربی نبودند این رشد علمی در غرب اتفاق نمی‌افتاد.

بیات افزود: در مطالعه فرهنگ دو رویکرد وجود دارد، رویکرد نخست فرهنگ را در شاهکارهای ادبی و موزه‌ها یا عناصر فرهنگی می‌بینند و رویکرد دوم فرهنگ را در کف خیابان مطالعه می‌کنند، به نظر می‌رسد برای تحول علوم انسانی به رویکرد دوم نیاز داریم.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با طرح این پرسش امروز در کف خیابان و دانشکده‌های علوم انسانی چه اتفاقی می‌افتد، اظهار کرد: باید مشخص کنیم که جان‌مایه علوم انسانی، فهم انسان و در واقع فهم رویکرد اخلاقی است؛ و آیا چقدر در علوم انسانی به این موضوع توجه می‌شود و در نظام آموزشی فاکتور اخلاقی چه جایگاهی دارد.

وی گفت: بسیاری از دانشجویان نگاه‌شان به مسئله تحول به مثابه حذف مفاهیم سکولار غربی است و الان ما باید به این امر توجه کنیم که درک استادان و دانشجویان ما از تحول چگونه است. به نظرم پژوهشگاه نسخه‎هایی را در منتشر کند و در اختیار استادان و دانشجویان قرار دهد و این پیش‌فرض از تحول را اصلاح کند.

بیات با اشاره به اینکه ما باید ابتدا مفاهیم غربی را با معیارهای دینی و بومی خود بسنجیم، اظهار کرد: دانشکده علوم ارتباطات به عنوان دانشکده‌ای که هم در عرصه علوم انسانی فعالیت می‌کند و هم به ساز و کار رسانه‌ای آگاه است می‌تواند متولی این تحول باشند. به این معنا که در هر گروهی شاخصه‌های تحول در درس‌ها لحاظ شود. همچنین به نظر می‌رسد اگر گروه‌های آموزشی در این تحول سهیم نباشند پژوهشگاه نمی‌تواند موفق شود.


نظر شما :