گزارش جلسه کرسی تحولات اینترنت در ایران در دانشکده علوم ارتباطات

۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۹ کد : ۲۶۵۴۶ خبر روز اخبار دانشکده دانشکده در رسانه
تعداد بازدید:۹۱
کرسی ترویجی «تحولات اینترنت در ایران: تحلیل سیاست‌گذارانه رویدادها، روندها، تصاویر و اقدامات» روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۹ تا ۱۱ در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
گزارش جلسه کرسی تحولات اینترنت در ایران در دانشکده علوم ارتباطات

صاحب کرسی:دکتر محمدمهدی مولایی

عنوان کرسی:تحولات اینترنت در ایران:تحلیل سیاست گذارانه رویدادها، روندها، تصاویر و اقدامات

ناقدان: دکتر سبحان یحیایی و دکتر مسعود کوثری

مدیر جلسه: دکتر سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی

کرسی ترویجی «تحولات اینترنت در ایران: تحلیل سیاست‌گذارانه رویدادها، روندها، تصاویر و اقدامات» روز سه‌شنبه 27 شهریور 1403 ساعت 9 تا 11 در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. پس از قرائت قرآن، دکتر سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی، مدیر جلسه، ضمن معرفی اعضا به ارائه توضیحات مقدماتی پرداخت. سپس جلسه با ارائه دکتر محمد مهدی مولایی، صاحب کرسی ادامه پیدا کرد. مولایی توضیح داد مقاله ارائه شده فصلی از کتابی است در حوزه سیاست‌گذاری رسانه‌ای ایران که به‌زودی با مدیریت دکتر کوثری به‌زبان انگلیسی منتشر خواهد شد. مولائی در ارائه خود دوره‌های سیاست‌گذاری فضای مجازی در ایران را به سه دوره منفعل، واکنشی و فعال تقسیم کرد. از نگاه او حتی در دوره فعال نیز سیاست‌گذاری موفق نبوده و نیاز داریم به دوره پیش‌دستانه وارد شویم که تحقق آن مستلزم توجه به آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری است.
پس از آن ناقد اول دکتر مسعود کوثری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران به‌عنوان ناقد خارجی نکاتی را مطرح کرد. از نگاه او توجه به تصاویر ذهنی سیاست‌گذاران از جمله نقاط مثبت کرسی ارائه شده است و توجه به منشا این تصاویر هم می‌تواند جالب توجه باشد. در بخش بعدی سبحان یحیایی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به‌عنوان ناقد داخلی به طرح نظرات خود پرداخت. از نگاه یحیایی تحولات صورت گرفته درباره وظایف و اختیارات شورای عالی فضای مجازی از سال 1401 را می‌توان به‌عنوان ورود به دوره جدیدی در نظر گرفت. او همچنین به ضرورت روشن شدن موضع متن درباره فنی یا بنیادی بودن مساله اینترنت در ایران اشاره کرد.
پس از صحبت‌های ناقدان، محمد مهدی مولایی نکات تکمیلی خود را در ارتباط نقدهای وارد شده مطرح کرد. در این جلسه همچنین تعدادی از دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در جلسه حاضر بودند و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. دکتر علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات، دکتر علیرضا حسینی پاکدهی، دکتر زرین زردار، دکتر بهارک محمودی، دکتر قدسی بیات و دکتر کاوه بازرگان از جمله اعضای هیات علمی حاضر در جلسه بودند.

کلیدواژه‌ها: دکتر جلسه سیاست ارائه ایران اینترنت ایران کرسی


نظر شما :