در وبینار تخصصی کرسی یونسکو مطرح شد

گذار از مفهوم آموزش به‌سوی مفهوم یادگیری عمقی، فعال و مداوم

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۲ کد : ۲۴۹۱۰ خبر روز دانشکده در رسانه
تعداد بازدید:۱۴۲
گذار از مفهوم آموزش به‌سوی مفهوم یادگیری عمقی، فعال و مداوم

سمینار تخصصی کرسی یونسکو باهدف بررسی نقش و ضرورت قرار گرفتن دانش، علوم و فناوری انسان محور به‌عنوان پیشران برای گذار از مفهوم آموزش به‌سوی مفهوم یادگیری عمقی، فعال و مداوم به‌عنوان محور اصلی اجلاس بین‌المللی "اجلاس در مورد آینده: راه‌حل‌های چندجانبه برای فردای بهتر"با حضور و مشارکت دکتر علی اصغر کیاء (رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو) و همکاران کرسی در تاریخ سه‌شنبه ۱5 اسفندماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبایی و به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در این سمینار تخصصی که با حضور کارشناسانی از کشورهای عضو یونسکو همچون ایران، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، برزیل، کانادا، مصر، هند و... برگزار شد؛ به موضوع  دستور کار و محورهای اصلی اجلاس بین‌المللی  "اجلاس در مورد آینده: راه‌حل‌های چندجانبه برای فردای بهتر" پرداخته شد که نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه و حداکثری دولت‌های عضو یونسکو، نمایندگان بخش خصوصی و بازیگران جامعه مدنی جهانی است.

شایان‌ذکر است که "اجلاس در مورد آینده" یک رویداد جهانی است که، با راهبری سامان ملل، در نظر دارد رهبران کشورهای عضو را گرد هم آورد تا یک اجماع بین‌المللی جدید در مورد چگونگی ارائه راهکارهای بهینه برای تجربه بهتر تمام مردم در زمان حال و محافظت از آنها در مقابل مخاطرات آینده فراهم نماید. این اجلاس در نظر دارد نشان دهد که همکاری بین‌المللی چندجانبه می‌تواند به‌طور مؤثر با چالش‌های فعلی و همچنین چالش‌هایی که در سال‌های اخیر ظهور کرده‌اند یا ممکن است در افق آینده پیش‌آیند مقابله کند.

این اجلاس بر موضوع راهکارها و راه‌حل‌ها، یا به‌عبارت‌دیگر "چگونگی" رسیدن به اهداف آینده مشترک بهتر، متمرکز خواهد شد. چگونه به‌صورت همه‌جانبه و حداکثری چالش‌ها و نیازهای زمان حال را بهتر درک  نماییم و سپس برآورده کنیم و درعین‌حال برای چالش‌ها و نیازهای آینده نیز آماده شویم؟

همچنین، هدف این اجلاس بر دو محور متمرکز  است: تسریع تلاش‌ها برای انجام تعهدات بین‌المللی موجود و برداشتن گام‌های مشخص برای پاسخ به چالش‌ها و فرصت‌های در حال ظهور. این امر از طریق طراحی و تدوین و تصویب یک سند پیمان به نام «پیمان آینده» محقق خواهد شد. قرار است این سند پیمان در آستانه و در طی اجلاس سران در سپتامبر 2024 مورد مذاکره و تائید کشورها قرار خواهد گرفت.

پیش نویس اولیه این سند پیمان شامل سرفصل های کلیدی زیر است:

- توسعه پایدار و تامین مالی برای توسعه،

- صلح و امنیت بین المللی،

- علم، فناوری و نوآوری و همکاری دیجیتال،

- جوانان و نسل های آینده،

- تحول نظام حکمرانی جهانی

اطلاعات تکمیلی در خصوص "اجلاس برای آینده" و پیش نویس سند پیمان مرتبط با این اجلاس از طریق وبگاه پیوست قابل دسترسی برای عموم است:

https://www.un.org/en/summit-of-the-future/pact-for-the-future-zero-draft

کلید واژه ها: اجلاس اجلاس آینده آینده المللی چالش پیمان سند پیمان بهتر


نظر شما :