جلسه تفاهم نامه همکاری بین فرهنگستان علوم پزشکی و دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

جلسه تفاهم نامه همکاری بین فرهنگستان علوم پزشکی و دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۶ کد : ۲۴۳۱۱ خبر روز اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۵۹
جلسه تفاهم نامه همکاری بین فرهنگستان علوم پزشکی و دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی با هدف گسترش همکاریهای علمی،تحقیقاتی و برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های مشترک در موضوعات مرتبط با حوزه ارتباطات و سلامت در روز ۲۶ دیماه سال ۱۴۰۲ در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی برگزار شد.
جلسه تفاهم نامه همکاری بین فرهنگستان علوم پزشکی و دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

جلسه تفاهم نامه همکاری بین فرهنگستان علوم پزشکی و دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی با هدف گسترش همکاریهای علمی،تحقیقاتی و برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های مشترک در موضوعات مرتبط با حوزه ارتباطات و سلامت در روز 26 دیماه سال 1402 در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر کیا، رییس دانشکده ارتباطات گفت: همکاری‌های بین بخشی بسیار مهم است. ما در دانشکده ارتباطات در راستای فعالیت‌های بین رشته‌‍‌ای به دنبال راه اندازی رشته ارتباطات سلامت هستیم که مراحل دریافت مجوز را طی کرده‌ایم در حوزه سلامت دیجیتال نیز بسیار می‌توانیم راه گشا باشیم.

لزوم فرهنگ سازی در موضوع سلامت دیجیتال

دکتر امامی رضوی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت دیجیتال، دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه ارائه خدمت دارد گفت:  بعد مهم آن بحث ارتباطات است که ما نیازمند به فرهنگسازی هستیم. به عنوان مثال در بحث داروخانه‌های اینترنتی ما نیازمند آگاهی بخشی و فرهنگسازی هم برای داروسازان به عنوان ارائه کنندگان خدمت و هم برای مردم به عنوان دریافت کنندگان خدمت هستیم.

رئیس گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان، نسخه الکترونیک در موضوع پزشکی خانواده و نظام ارجاع را یکی از موارد بسیار مهم در نظام سلامت دانست و گفت: در اوایل کار از جانب پزشکان مقاومت وجود داشت که ما نیازمند یک راهبرد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از منظر ارتباطات بودیم که جای خالی آن احساس می‌شد.

فعالیت‌های گروه‌های علمی بین رشته‌ای در فرهنگستان

وی با اشاره فعالیت‌های گروه‌های علمی سلامت دیجیتال، ارتقای سلامت و سلامت اجتماعی در فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در جلسات این گروه‌ها ما از متخصصان خارج از حوزه پزشکی مانند: جامعه شناسان، صاحب نظران علوم اجتماعی، جرم شناسی، روان شناسی و غیره دعوت می‌کنیم. در گروه ارتقای سلامت، متخصصان رشته ارتقای سلامت حضور فعالی در فرهنگستان دارند که واحدهای مرتبط با حوزه ارتباطات را نیز گذرانده‌اند. موضوع سلامت اجتماعی و آسیب‌ها و ابعاد آن نیز بعنوان یکی از حوزه‌های بسیار مهم و مورد توجه نظام سلامت در گروه سلامت اجتماعی مورد بحث و واکاوی قرار می‌گیرد.

ارتباطات، حلقه مفقوده سلامت اجتماعی

دکتر امامی رضوی ارتباطات را حلقه مفقوده سلامت اجتماعی دانست و گفت سوال اینجاست که چطور میتوانیم فرهنگ سلامت مردم و مسئولان را بالا ببریم؛ این کار علم ارتباطات است که تلفیق هنر و دانش است بنابراین بایستی به رویکردهای بین رشته ای در جهت اطلاع رسانی و افزایش سواد سلامت مردم توجه کنیم  به عنوان مثال در خصوص بیماری اچ پی وی که یکی از عوامل آن بروز رفتار پرخطر است، صورت مسئله پاک شده است اما درمراکز درمانی با آن مواجه هستیم بایستی آمارهای آن را بررسی و و نحوه آگاه‌سازی و آموزش آن را مطابق فرهنگ بومی خودمان طراحی کنیم در این میان مشارکت کارشناسان رسانه و ارتباطات ضروری است.

لزوم اطلاع رسانی درست و علمی در انتشار اخبار سلامت

دبیر فرهنگستان با اشاره به وجود اخبار جعلی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان یک آسیب در حوزه سلامت افزود: یکی از نیازهایی ما در حوزه سلامت آگاهی بخشی به مردم در تشخیص اخبار جعلی از اخبار درست در شبکه های اجتماعی است که این کار تخصص کارشناسان ارتباطات است. موضوع دیگر نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص خبرهای حساس است نحوه انتشار این اخبار از شبکه های اجتماعی نیاز به تخصص علم ارتباطات و رسانه دارد تا سلامت روان جامعه آسیب نبیند.

در ادامه این جلسه دکتر ریاحی نیز بیان کرد: اخبار حوزه سلامت بایستی توسط متخصصان ارتباطات از زبان متخصصان حوزه پزشکی به صورت خبری و ساده برای عموم مردم ترجمان شود.

یکپارچه سازی سیستم اطلاعات

در ادامه دکترکیا با بیان اینکه بحث فرهنگسازی بسیار حائز اهمیت است گفت در بحث سلامت دیجیتال و سلامت اجتماعی نحوه دادن اطلاعات صحیح  و سایر عوامل در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بایستی در جهت اطلاع رسانی درست بصورت سیستم یکپارچه شود این کار  زمانبر ولی اثرگذار است. بسیاری از مسائل نیز در حوزه مدیریتی و سیاست های خبری است و خارج از حیطه فعالیت های ما است.

برگزاری نشست‌های مشترک با رویکرد حل مسئله

در ادامه این جلسه دکتر مولایی با اشاره به برگزاری نشست با رویکرد حل مسئله گفت: بایستی نشست‌های مشترک با نگاه حل مسئله برگزار شود و انعکاس رسانه‌ای در راستای فرهنگسازی انجام شود باید به سمت راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای برویم در حال حاضر استقبال خوبی از این رشته‌ها نمی‌شود باید در این زمینه بسترسازی و زمینه سازی کنیم رشته ارتباطات سلامت از منظر دانشجویان پزشکی استقبال ندارد؛ اما از منظر دانشجویان ارتباطات بسیار استقبال می‌شود.

دکتر نقیب السادات با بیان اینکه آینده پژوهی در خصوص بحران های سلامت مانند همه گیری کرونا یک ضرورت است گفت: پیشنهاد می‌شود همایش مشترک یا هم اندیشی با عنوان چالش‌های حوزه سلامت در رسانه‌ها باحضور متخصصان رسانه و سلامت برگزار شود.

دکتر امامی رضوی در پایان خاطر نشان کرد برای همکاری‌های مشترک، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید مشارکت کنند.

کلید واژه ها: حوزه سلامت ارتباطات سلامت ارتقای سلامت سلامت اجتماعی ارتباطات


نظر شما :