نشست تخصصی روایت‌گری جنگ غزه

۰۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۳۶۳۶ خبر روز
تعداد بازدید:۱۵۷
نشست تخصصی روایت‌گری جنگ غزه با حضور استادان و پژوهشگران حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
نشست تخصصی روایت‌گری جنگ غزه

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی روایت‌گری جنگ غزه با حضور دکتر علی‌اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات، دکتر محمدمهدی مولایی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده، دکتر عباس اسدی، دبیر جلسه و مدیرگروه روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه، دکتر اردشیر زابلی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، دکتر عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و جمعی از استادان و دانشجویان در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

 نابرابری در حوزه اخبار در غرب با ورود شبکه‌های جدید دچار تغییر شده است
در ابتدای نشست دکتر کیا با اشاره به این مسئله که سیاست رسانه‌ها اعم از داخلی و بین‌الملل در پوشش اخبار یکسان نبوده، گفت: رسانه‌های جدید مانند فضای مجازی سرعت بیشتری به تحولات داد و سیاست‌های متفاوت هر رسانه نیز در پوشش این اخبار قابل توجه است. نابرابری در حوزه اخبار در غرب با ورود شبکه‌های جدید دچار تغییر شده است، بنابراین باید در این زمینه با افزایش سواد اطلاعاتی و داشتن شناخت کافی، صدق اخبار منتشر شده را تشخیص دهیم.

دنیای سیاست زیرمجموعه ارتباطات است
در ادامه نشست دکتر رهبر با بیان اینکه دنیای سیاست زیرمجموعه ارتباطات است و فضای ارتباطات سیاسی را جهت‌دهی می‌کند، افزود: این جنگ یک جنگ ترکیبی است که جنگ نرم و شناختی با هدف دستکاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، انسان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند و علاوه بر فیزیکی بودن این اتفاق، به نوعی ارتباط‌زدایی نیز منجر می‌شود.
وی اذعان کرد: بسیاری از تحلیل‌گران از این رخداد به عنوان یک ماهیت بی‌نظیر یاد می‌کنند و واژه «شرمندگی» را برای رهبر اسرائیل و دستگاه اطلاعاتی آن استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه در خصوص این جنگ، خشم مردم اسرائیل از سیاست اتخاذی و افراطی این رژیم است.

جنگ رسانه‌ای و شناختی، مقدمه‌ای برای شروع تمامی جنگ‌ها است
دکتر زابلی زاده نیز بیان کرد: جنگ رسانه‌ای و شناختی مقدمه‌ای برای شروع تمامی جنگ‌ها است. از این رو آشنایی با حوزه جنگ شناختی و عناصر استفاده شده در آن اهمیت دارد. رسانه‌های دنیا با در اختیار داشتن ماهواره‌ها و افکار عمومی، امکان دفاع فلسطین از خود را طی ادوار گذشته نمی‌دادند اما در اتفاق حمله به بیمارستان غزه حضور پررنگ برخی رسانه‌ها مانند الجزایر توانست به خوبی از فلسطین و بی‌گناهی آن دفاع کند.

عملکرد رسانه‌های اجتماعی، روایت غالب جنگ غزه در رسانه‌های جریان اصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد
در این نشست دکتر مولایی نیز گفت: نکته‌ای که می‌توان آن را به صورت مجزا در این خصوص برجسته کرد نقش رسانه‌های اجتماعی در مقابل رسانه‌های جریان اصلی است. آنچه در کشورهای غربی باعث شد روایت غالب در رسانه‌های جریان اصلی تحت تاثیر قرار گیرد عملکرد رسانه‌های اجتماعی بود. شهروندان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی شروع به مورد پرسش قرار دادن روایت رسانه‌های جریان اصلی کشور خود کردند و این اتفاق باعث هم‌افزایی و افزایش کنجکاوی عموم و در نهایت شکسته شدن روایت غالب شد.
وی ادامه داد: بخشی از تلاش‌های شهروندی در راستای صحت‌سنجی روایت موجود در شبکه‌های اجتماعی بود. نکته قابل توجه این است که ساختار رسانه‌ای سابق که در گذشته حاکم بود با اتفاقات رخ داده و اهمیت شبکه‌های اجتماعی دچار دگرگونی شده است. با توجه به شرایط رسانه‌ای جدید باید این موضوع را در تحلیل بحث روایت‌گری مورد توجه قرار داد.

تنوع روایت‌گری جنگ غزه در رسانه‌های داخل ایران، رسانه‌های بین‌المللی و نوین
دکتر اسدی نیز در پایان نشست گفت: اثرگذاری خبر و اعتبار منبع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر شبکه به نسبت اعتبار، مخاطبان خود را دارد و در روایت‌گری جنگ غزه در رسانه‌های داخل ایران و رسانه‌های بین‌المللی و نوین با تنوع روایت‌گری مواجه هستیم.


نظر شما :