روابط عمومی، روشنگر وجود و اثرگذاری سازمان در جامعه
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مجازی که به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر غلامی با بیان اینکه امروز، با توجه به توسعه فناوریهای اطلاعرسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار میگیرند، اظهار داشت: در این راستا، وظیفه روابط عمومیها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامهریزی شده جلوگیری شود.
وزیر علوم افزود: با توجه به سرعت انتشار اخبار، معمولاً مخاطبان فرصت قضاوت ندارند و روابط عمومیها بهویژه درخصوص مسائل ملی کشور، باید حساسیت بیشتری به خرج داده و با انتشار اخبار صحیح، شفافسازی لازم را انجام دهند.
دکتر غلامی با بیان اینکه مردم از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومیهای این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. شما باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاهها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کمرنگ نشود.
وی افزود: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمعآوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیتهای بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاهها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روشهای مختلف اطلاعرسانی است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است. البته دانشگاهها نباید فقط به اخبار رسانهها اکتفا کنند، بلکه باید حتماً دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایلها محفوظ بماند تا در اختیار نسلهای بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
دکتر غلامی با تشکر از برگزاری کارگاههای آموزشی روابط عمومی در دانشگاههای کشور گفت: این کارگاهها برای مدیران و کارکنان روابط عمومی دانشگاههای کشور و در مناطق دهگانه باید به صورت مستمر برگزار شود، هر نیرویی که وارد روابط عمومی میشود، در کنار اشتیاق و علاقه برای فعالیت در این اداره، حتماً باید آموزش ببیند.
وی با اشاره به گسترش ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای کشور گفت: دانشگاهها باید به روابط عمومیهایشان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیتهای مختلف آن که موجود هستند و یا میتوان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند. به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومیها هستند که میتوانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارشهای اطلاعرسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند.
وزیر علوم با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: دانشگاهها و مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و مناسبی در زمینه پیشرفت و شکوفایی علمی کشور داشتهاند که حتماً باید به بهترین نحو اطلاعرسانی شود و اساس جهش تولید از مدیریت جهادی، عملکرد مبتنی بر یافتههای علمی و استفاده از فناوریهای جدید حاصل میشود و این همه از عهده دانشگاهها برمیآید.
دکتر غلامی بر هماهنگی و استفاده روابط عمومی دانشگاهها از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و گفت: روابط عمومیها به صورت جزیرهای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومیهای دانشگاههای هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و همافزا داشته باشند. همچنین بهتر است گزارشهای دستاوردهای علمی دانشگاهها به فواصل زمانی معین به مسئولان استانی ارسال شود تا آنها هم در جریان پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار گیرند.
نظرپور: لزوم توجه به نقش و جایگاه حوزه روابط عمومی در دانشگاهها/ هزینه کردن در روابط عمومی، سرمایه گذاری است
در ادامه این مراسم دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: هر چه بیشتر در حوزه روابط عمومی هزینه کنیم به مثابه آن است که برای آن سازمان یا دستگاه بیشتر سرمایهگذاری کردهایم و مهم آن است که همه اتفاقات و رویدادهای یک دستگاه در دستور کار مدیران روابط عمومی قرار گیرد و توجهات تنها به بخشهای مدیریتی یک دستگاه معطوف نشود زیرا بسیاری از خبرها از دل فعالیتهای حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و نیروی انسانی بر میآید.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه گفت: خبر در لحظه ارزشمند است و اگر زمان آن از دست برود شاید ارزش خبری آن کاسته شود لذا دقت کنیم خبرها را به روز ارائه کنیم و در روابط عمومیها باید به گسترش دولت الکترونیک در دانشگاهها و مراکز اموزش عالی توجه خاص شود و مصونیت اجتماعی جایگاه روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر نظرپور افزود: تعریف جایگاه روابط عمومی در یک مجموعه تنها با توجه به چارت سازمانی تکمیل نمیشود بلکه باید نقش و جایگاه روابط عمومیها در هر دستگاهی کاملاً تعریف و مورد عنایت قرار گیرد.
وی درخصوص بحث بودجه روابط عمومیها نیز گفت: امیدواریم با گزارشی که روابط عمومی ستاد درخصوص میزان بودجه مورد نظر مراکز آموزش عالی به حوزه اداری و مالی ارائه میکند بتوانیم درخصوص بحث تخصیص بودجه و اعتبار، کمکی هر چند کوچک داشته باشیم.
منبع : عطنا
نظر شما :