هادی خانیکی: کار ارتباطات علم تسهیل میان دانشمندان، رسانه و عامۀ مردم است

۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۴۰۱
تعداد بازدید:۶۵۹
انتشار اخبار به ویژه علمی در شبکه های اجتماعی منبعی ندارد اما به دلیل گستردگی در بازنشر تاثیر بیشتر بر مردم دارد، این نوع انتشار اخبار به دلیل اینکه منبع موثقی ندارند، مشکلاتی به وجود آورده است برخی از این اخبار غیرواقعی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد نیز دارد
هادی خانیکی: کار ارتباطات علم تسهیل میان دانشمندان، رسانه و عامۀ مردم است

هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات معتقد است: ارتباطات علم و فناوری تنها ترجمه علم به زبان علوم نیست. کار ارتباطات علم تسهیل میان دانشمندان، رسانه و عامه مردم و همچنین کم کردن تضاد، منافع و کاهش فاصله است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه بین مقاله علمی با ژورنالیستی کار کردن فاصله وجود دارد، ادامه می دهد: این پرسش به وجود می آید چطور می شود فاصله را کم کرد. مهمترین تغییر در خود زیست بوم فناورانه رسانه ها است. وقتی وارد عرصه شبکه ها شدیم شاهد تغییر زیست بوم رسانه نیز شدیم.

خانیکی تصریح می کند: تغییر در زیست بوم جهان رسانه ای، به افزایش ظرفیت مخاطبان، پنهای باند، ذخیره سازی دیجتال باز می گردد.

او ادامه داد: اگر از مدخل ارتباطات علم به طور عام و مراکز علمی نگاه کنیم اولین باز اندیشی در ارتباطات علم و فناوری است. چهارچوب نظری مسلط بر مطالعات رابطه علم و جامعه بر یک مدل از بالا به پایین بود یا مدل کمبود تغییر کرده است. هر دو عنصر دچار دگرگونی شده اند.

این استاد دانشکده علوم ارتباطات تصریح می کند: علم مبتنی بر همه نیازها تغییر کرده است، ارتباطات علم از مرحله درک عموم به سمت درگیری عموم رسیده است. باید ذهن ها را درگیر و جلب مشارکت کرد.

همچنین خاطر نشان می کند: کار روابط عمومی مراکز علمی این است که از ابزاری برای انتقال اطلاعات فراتر رود و روابط عمومی تفکر داشته باشد و می تواند تخصصی تر شود.

وی ادامه داد: مشکلی که اکنون به وجود آمده است فکر می کنیم با نظرسنجی مشکل حل می شود، در حالی که این نظرسنجی ها تفسیر نمی شود.

این کارشناس رسانه با اشاره به ویژگی های یک روابط عمومی علمی می گوید: محتوا محوری، ساخت یک انگاره باور پذیز برای تاثیرگذاری بر افکار هوشمند، پایش گری نظرات منتقد و روابط عمومی هوشمند از ویژگی های یک روابط عمومی است. روابط عمومی در مراکز علمی این ویژگی ها را ندارد.

او گفت: به هر حال، تعامل دوسویه میان رسانه، علم و دانشمند آثاری مثبتی دارد که می تواند به نفع جامعه باشد. باید روزنامه‌نگاران حرفه ای ویژه علم به صورت تخصصی در کشور گسترش یابد و  دانشمندان تعامل بیشتری با رسانه داشته باشند تا بتوانند با سهولت کشفیات خود را به دست اهالی رسانه برسانند. رسانه ها با مردمی کردن علم، مردم را از این کشفیات مطلع کنند. این تعامل دو سویه موجب رشد همزمان جامعه و سبک زندگی مردم می شود.

منبع خبر: عطنا


نظر شما :