در همایش ملی پیشگیری از آسیب های روانی، اجتماعی، فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی مطرح شد؛

توجه به سلامت معنوی، گامی در جهت پویایی تحقیقات روان شناسی

۱۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۸ کد : ۲۱۹۸۴ خبر روز
تعداد بازدید:۸۷۳
همایش ملی پیشگیری از آسیب های روانی، اجتماعی، فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزه روان شناسی و علوم تربیتی، در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
توجه به سلامت معنوی، گامی در جهت پویایی تحقیقات روان شناسی

به گزارش روابط عمومی، همایش ملی پیشگیری از آسیب های روانی، اجتماعی، فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سیدعلیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور و جمعی از اعضای هیئت علمی، استادان، پژوهشگران، صاحب نظران و دانشجویان در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. 
در ابتدای این همایش دکتر ابوالقاسم عیسی مراد، دبیر همایش و عضو گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی گفت:  مسئله روان شناسی امروز فقط اختلال نیست و روی آوردن به سلامت معنوی، گامی در جهت پویاتر کردن تحقیقات روان شناسی است. امروزه با آسیب های نامرئی روبرو هستیم که باید به آنها توجه و دقت کنیم. بنابراین لازم است یک بسته سیاستی با تمرکز بر سلامت معنوی را به برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان حوزه آسیب های روانی اجتماعی فرهنگی ارائه دهیم.
وی ادامه داد: کلیدواژه اصلی این همایش «پیشگیری» است. پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی فرهنگی و آسیب هایی که سال ها در دنیا به صورت ابعادی به آنها نگاه شده است. ارتباط تنگاتنگ و پیوستگی بسیار جدی بین آسیب های روانی-اجتماعی و فرهنگی که سال ها در دنیا به آن تاکید شده، وجود دارد.
دکتر عیسی مراد تصریح کرد: موضوعی که این همایش را از دیگر همایش ها متمایز کند، تمرکز بر سلامت معنوی و همچنین نگاه و نگرش بومی است که نسبت به این موضوع داشته ایم. اینکه فقط از آسیب‌ها حرف بزنیم، مسئله ای را حل نمی کند. بلکه باید بدانیم چگونه از این آسیب ها در یک گذر زمان و فرایند تحول پیشگیری کنیم. ما این پیام را در چهار پنل مختلف همایش به مخاطب انتقال دهیم. به عنوان مثال می گوییم در موضوعات مختلف اجتماعی و مسائل روانی- اجتماعی- فرهنگی، آسیب ها کدام هستند.
دکتر مرندی نیز با تاکید بر اهمیت موضوع سلامت معنوی و‌تاثیر آن در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی گفت: سلامت معنوی ما تکیه بر ارزش ها و اعتقادات دینی دارد و بسیاری از ملاک ها و معیارهایی که در سلامت معنوی با رویکرد اسلامی مطرح است، مبتنی بر ارزش ها و اعتقادات اسلامی است.
وی افزود: مغز جنین صدها میلیارد سلول عصبی دارد که می‌تواند مانند یک اَبَر کامپیوتر عمل کند پس ما باید زمانی که نوزاد متولد می شود با یک برنامه مناسب به سراغ تربیت او برویم تا در آینده بتواند از آموخته های تربیتی به درستی استفاده کند.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با تاکید بر اینکه مقطع پیش دبستانی بسیار مهم است، اظهار کرد: باید آموزه‌های سلامت معنوی را به مربیان مهدکودک و حتی معلمان آموزش دهیم تا زمینه را برای انتقال این آموزه ها به کودکان تسهیل کنیم.
گفتنی است همایش ملی پیشگیری از آسـیب های روانی اجتماعی فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی در چهار محور «آسیب‌های نوپدید و مجازی و پیشگیری با تمرکز بر سلامت معنوی»، «آسیب‌های ازدواج و خانواده و پیشگیری با تمرکز بر سلامت معنوی»، «آسیب‌های روش‌شناسی و ماهیت و پیشگیری با تمرکز بر سلامت معنوی» و «آسیب‌های روانی-اجتماعی-فرهنگی و پیشگیری با تمرکز بر سلامت معنوی در بستر تحولی»، ۹ خردادماه سال جاری با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی و دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

کلید واژه ها: آسیب پیشگیری آسیب معنوی آسیب سلامت معنوی آسیب تمرکز سلامت معنوی آسیب آسیب روانی اجتماعی آسیب روانی آسیب روانی اجتماعی فرهنگی معنوی سلامت معنوی


نظر شما :