نخستین «همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۴ کد : ۲۱۰۰۷ خبر روز
تعداد بازدید:۹۶۹
نخستین همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران با حضور استادان، تاریخ پژوهان و صاحب نظران عرصه مطبوعات کشور و به همت دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.
نخستین «همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، نخستین همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران با حضور دکتر علی اصغر کیا، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از روسای دانشکده ها،استادان، تاریخ پژوهان و صاحب نظران عرصه مطبوعات کشور و دانشجویان، به همت دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
در ابتدای این همایش، دکتر عباس اسدی، دبیر اجرایی نخستین همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران و مدیرگروه روزنامه نگاری و مدیریت رسانه دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، با ارائه گزارشی از ضرورت برگزاری این همایش، گفت: تاریخ مطبوعات از تاریخ تمدن هیچ کشوری جدا نیست و در خدمت تاریخ معاصر است، چرا که مطبوعات عینی ترین سرچشمه تاریخ عمومی هستند. همچنین مطبوعات هم شاهدان و هم بازیگران حیات ملی و بین المللی و غنی ترین منابع برای تحقیقات هستند. بنابراین نتیجه می گیریم اگر کسی علاقه مند است گذشته کشور و جامعه خود را بداند باید تاریخ مطبوعات را بداند. به عبارتی با مطالعه تاریخ مطبوعات می توان دغدغه ها، سختی ها و مشغله های روزانه نسل های پیشین را درک کرد.
وی با بیان اینکه برگزاری نخستین همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران به منظور تعامل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مراکز دانشگاهی است،  افزود: شناخت بهتر و عمیق تر تاریخ مطبوعات و نقش آنان در وقایع سیاسی جامعه ایران در گذشته، بهره گیری از تجربیات روزنامه نگاران در اعصار مختلف برای هر چه نزدیکتر شدن آن به اجتماع، آگاهی از اسلوب های مختلف روزنامه نویسی در اعصار گذشته در میزان نزدیکی مطبوعات به جامعه و شناخت میزان اثر گذاری گروه‌های مختلفی و نشریات مختلف در وقایع تاریخی و انقلاب ها برخی از اهداف این همایش است.
دکتر اسدی در ادامه اعلام کرد: در مجموع، 188 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که پس از داوری ها، 85 مقاله برای ارائه در دو بخش«مطبوعات تخصصی و موضوعی» و «مطبوعات و چاپ در عرصه تاریخ» همایش، برگزیده شدند.

گفتنی است؛ مقالات پذیرفته شده در نخستین همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران در هفت پنل با موضوعات «مسائل حقوقی و تحولاتی مطبوعات»، «مطبوعات حوزه زنان»، «تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی مطبوعات»، «مطبوعات تخصصی-موضوعی»، «مطبوعات محلی»، توسط صاحب نظران، استادان، پژوهشگران و تاریخ پژوهان حوزه مطبوعات در دو نوبت صبح و عصر ارائه شد.
بررسی مسائل حقوقی مطبوعات و تشکل‌ها و انجمن‌ها، تأثیر مطبوعات بر حیات اجتماعی ایرانیان، نقش مطبوعات در تغییرات و سبک زندگی ایرانیان، مطبوعات و هویت ملی، کاربرد اسناد تاریخی در تبیین وضعیت مطبوعات، سیر تحول روزنامه نگاری (آموزش، صفحه‌آرایی، نگارش)، مطبوعات در آئینه اسناد ساواک، حفاظت و نگهداری، شیوه‌های مرمت و آرشیو، زندگی‌نامه و شرح‌حال روزنامه‌نگاران، سیر تحول چاپ و تکثیر و توزیع، استفاده از فناوری‌های نوین مطبوعات و تحقیقات تاریخی و ایران‌شناسی، از جمله مهمترین محورهای این همایش بود.

کلید واژه ها: مطبوعات تاریخ مطبوعات همایش ملی تاریخ مطبوعات ملی تاریخ مطبوعات مطبوعات ایران تاریخ ملی تاریخ همایش ملی تاریخ تاریخ مطبوعات ایران همایش


نظر شما :