• آموزش


آب از سرچشمه گل‌آلود است/ مال‌اندوزی جایگزین علم‌اندوزی شده است/ استادان باید آموزش «تدریس» ببینند

1396/09/28

عضو هیئت علمی گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبائی در میزگرد «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلی دانشگاهی» گفت: نگاه کاسب‌کارانه وارد ساختار کشور ما شده، از دوران ابتدایی در فرد نهادینه می‌شود و نهایتا زمانی که فرد دانشجو می‌شود هیچ‌گونه روحیه علم‌طلبی ندارد. زمانی که همه مسائل باعث می‌شوند که دانشجو نگاه تجارتی و کاسب‌کارانه به دانشگاه و علم داشته باشد، قطعا نباید انتظار داشته باشیم که از این دانشگاه چیزی بیرون بیاید.

به گزارش باشگاه خبری عطنا، میزگرد «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلی دانشگاهی» دوشنبه، ۲۰ آذر ماه با حضور دکتر حسینعلی افخمی، مدیر گروه روابط عمومی، علیرضا حسینی‌پاکدهی و سیدجمال‌الدین اکبرزاده‌جهرمی، اعضای هیئت علمی گروه مطالعات ارتباطی و نعمت‌الله فاضلی، دانشیار انسان‌شناسی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

علیرضا حسینی‌پاکدهی،  در مقدمه سخنان خود گفت: تا زمانی که شجاعت نقد خویش به عنوان معلم را نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم امور اصلاح شود و اوضاع بهبود یابد. کل ساختار آموزشی ما از ابتدایی تا دکترا محل مشکل است. اگر یک لحظه به محیط اجتماعی خود با توجه به سلسله مراتب شغلی نگاه کنیم، معلم و نظام آموزشی ما در چه جایگاهی هستند؟ هر گاه ما توانستیم جایگاه معلمان را ارتقا ببخشیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نظام آموزشی ما اعم از آموزش‌ عالی و سایر خرده سیستم‌ها بهبود پیدا کنند.

علیرضا حسینی‌پاکدهی با بیان اینکه ما نباید محتاج قهرمانان باشیم، خاطرنشان کرد: به شکل منطقی هر سیستمی باید به صورت ساختاری خود را باید بازتولید کنند، وقتی سیستم معیوب است بنابراین افراد خاص با فداکاری و از خودگذشتگی به عنوان قهرمان  مطرح می‌شوند در حالی که ما نباید برای نجات نیازمند قهرمان باشیم. 

وی افزود: روحیه علم‌طلبی داشتن را باید از دوران ابتدایی در دانش‌آموزان نهادینه کرد، زمانی که این کار صورت نمی‌گیرد، بنابراین با مشکل جدی‌تری مثل «بازاری شدن دانشگاه و دانشگاهی شدن بازار» مواجه ‌هستیم، لازمه برون‌رفت از این بحران تجدید ساختار از رده‌های سنی پایین است و مدیران، مسئولان و به خصوص نمایندگان مجلس نباید وزارت آموزش و پرورش و علوم را به عنوان یک نهاد مصرف کننده ببیند. 

وی با اشاره به اینکه سیستم دانشگاهی آمریکا که مبتنی بر پول و آزاد است، گفت: توجه داشته باشیم که سیستم هاروارد چگونه شگل گرفت و چگونه ادامه پیدا کرد، دانشگاهی هاروارد با کمک‌های مردمی شکل گرفت و استقلال خود از دولت و سایر مسائل حفظ کرد و همین طور به استقلال خود ادامه می‌دهد. به رغم اینکه نظام سرمایه‌داری ساختاری مستحکمی دارد اما در حیطه علم نتوانسته آن را کامل ادغام کند و در واقع نهاد علمی توانسته تا حدودی استقلال خود را حفظ کند.

برای مشاهده متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید.



بازدید: 99



خروج